Sprogvurdering

Anvendelse af sprogvurderinger er politisk besluttet, og skal sikre, at alle børn med sproglige udfordringer bliver opdaget og får den hjælp, som de har brug for.

Sprogvurderingsmaterialet er aldersinddelt og dækker de 3-, 4-, 5- og 6-årige. I Amager klynge E laves der sprogvurderinger på alle 3-årige og igen for alle kommende skolestartere året inden, de starter i skole. I skolerne laves sprogvurderingerne kort efter børnene er startet i skole. I Amager klynge E benyttes materialet for de 4-årige kun, hvis der er en bekymring/tvivl, hvis barnet ikke tidligere har været sprogvurderet eller hvis barnets resultat i 3-årsvurderingen krævede en særlig eller fokuseret indsats.

Sprogvurderingen for de 3-årige: Første del af vurderingen undersøger barnets sprogforståelse. Barnet får vist nogle ark med 4 billeder på hver og skal så udpege det billede, der passer til det den voksne siger. F.eks. "Peg på ham der læser". Anden del af vurderingen undersøger barnets ordforråd. Barnets får vist nogle ark med ét billede på hver og skal så nævne det, der er på arket. F.eks. "Abe". Både første og anden del af sprogvurderingen bliver gradvist sværere. Den tredje del af vurderingen undersøger barnets lydlige opmærksomhed. Her vises nogle ark med tre billeder på hver. Den voksne benævner det der er på billederne og barnet skal så udpege de to ord, der rimer/lyder ens. F.eks.: "Mus, hus, gaffel" - Denne del af vurderingen undlades, hvis barnet endnu ikke har en forståelse for ens lyde/rim (hvilket ikke er usædvanligt i denne alder). Den fjerde og sidste del af vurderingen handler om barnets kommunikative kompetencer, som f.eks. barnets evne til at samtale, respondere, forklare en hændelse, så andre forstår den m.m.

Sprogvurderingen for de kommende skolestartere indeholder samme dele som sprogvurderingen for de 3-årige, dog med en lettere øget sværhedsgrad. Rimordene er identiske med dem i 3-årsvurderingen. Derudover indeholder vurderingen en undersøgelse af barnets forståelse for skriftsprog, læseretning m.m. og sammensatte ord.

I Børnehuset Lygtemagerstien skal alt personale i børnehaven kunne lave en sprogvurdering, så barnet kan sprogvurderes af den voksen, som barnet er mest tryg ved eller har den bedste relation til. Vi forsøger at gøre sprogvurderingen til noget hyggeligt og vi stopper og holder pause, hvis vi fornemmer, at barnet har brug for det. Det er dog ofte noget, der af børnene kan opleves prestigefuldt - måske fordi man får lov at få en voksen helt for sig selv :-)