Sprogtrappen

I Københavns kommune arbejdes der med vurderingsredskabet Sprogtrappen, som er udviklet af Huset Pia Thomsen. Se vedhæftede forældrepjece.

I Amager klynge E benyttes redskabet systematisk i sprogarbejdet i vuggestuen. I Børnehuset Lygtemagerstien udfyldes Sprogtrappen for alle vuggestuebørn hvert halve år - første gang som forberedelse til indkøringssamtalen, som typisk holdes, når barnet har gået i vuggestue i ca. 3 måneder. Sprogtrappen viser/beskriver de forskellige sproglige udviklingstrin, og personalet (sommetider i samarbejde med forældre) placerer barnet på de forskellige udviklingstrin. Da Sprogtrappen udfyldes systematisk, vises et billede af det enkelte barns sproglige udvikling - deraf symbolikken med en trappe, hvor barnet hele tiden er på vej til næste trin.

Forældrepjece om Sprogtrappen

Shape Created with Sketch.